Casa păpușilor

 al treilea roman din seria

Helen Grace

                           de M.J. Arlidge

 

Editura Trei
Colecție: Fiction Connection
Categoria: Literatura Universală
Titlul original: The Doll’s House
Traducere: Laura Karsch
Număr de pagini: 426
Achiziționabil pe libris.ro

 

   M.J. Arlidge (Matthew Arlidge) este genul acela de scriitor thriller-istic tenebros (în pofida figurii sale cvasi-infantile şi joviale) care te ţine tensionat prin amănuntele şocante şi teribile ale crimelor în serie cărora trebuie să li se pună capăt cât mai rapid, prin faptul că te face să simţi urgenţa prinderii ucigaşului, mai totdeauna torţionar – suspansul venind din lupta cu secundele, mai mult decât din deducţiile liniştite ale cititorilor la o ceaşcă de cafea… Se răceşte cafeaua aia, dacă te-ai pus să o bei tocmai la o carte a sa, fiindcă nu reuşeşti să te întrerupi din răsfoitul paginilor ca să mai sorbi din ea. Se simte că a lucrat în televiziune ca producător de seriale poliţiste, practic fiecare capitol al lui are un cliffhanger propriu.

Casa păpușilor este al treilea volum din seria Helen Grace, în limba română au mai apărut: Ghici cine moare primul şi Ghici ce-i în cutie, la fel de acaparatoare, tulburătoare şi febrile ca acesta. Cazurile prezentate nu au legătură între ele, cărţile seriei se pot citi separat, singurele elemente de continuitate sunt relaţiile personale ale inspectoarei de poliţie Helen Grace, dar ele se pot deduce întregitor din contextul fiecărui volum.

   În Casa păpușilor se reunesc toate elementele care dau viață unui veritabil roman polițist, psiho-criminologic și revelatoriu-investigativ. Nimic nu este uitat sau lăsat la voia întâmplării, succesiunea evenimentelor recreează atmosfera autentică a anchetelor în plină desfășurare de forțe (de ordine) și mergi pas la pas cu detectivii pe urmele criminalului, având senzația că cineva este pe urmele tale, simțind fiorii reci ai unui pericol imediat.

Intriga complexă este realizată pe planuri paralele, cu acțiuni ramificate întrepătrunse, perfect aliniate pentru a amplifica suspansul și pentru a crește constant starea de tensiune a lecturii. Elementele comune ale acestor cadre sunt lăsate la accesibilitatea deductivă a cititorului, care va fi tentat pe tot parcursul romanului să descopere firul Ariadnei în labirintul creat de jocul de umbre conturate atât de realist de către M. J. Arlidge.

Secvență dramatică de debut:

O tânără se trezește confuză într-o cameră întunecoasă și realizează treptat că a fost răpită din propria ei casă. Ea este Ruby.

Culisare:

Într-o zi obișnuită, o familie oarecare se relaxează pe o plajă banală, când țipetele copiilor perforează momentele de destindere, care se transformă imediat în oroare pe care niciunul dintre membrii familiei nu o va mai uita vreodată. Îngroziți, aceștia tocmai au descoperit cadavrului unei femei îngropate în nisipul jilav.

Şi tot aşa cu planurile care merg cap la cap prin capitole intercalate şi îşi activează legăturile numai când un personaj sau un indiciu se transpune dintr-unul într-altul.

poll1

   Forțele de ordine apar la fața locului începând examinarea minuțioasă a corpului destul de bine conservat al unei tinere brunete cu ochii mari, albaștri, deschiși. Imaginea tragic-lugubră a fetei impresionează prin descrierea emoționantă a lui Arlidge, care, cumva, se întipărește acut în memorie:

„Fața, umerii, bustul și brațele femeii fuseseră deja dezvelite. Brațele ei erau oribil de subțiri, iar pielea era foarte albă, ceea ce scotea și mai mult în evidență unicul tatuaj pe care-l avea. Deși era deja parțial descompusă, femeia oferea o priveliște de o frumusețe stranie, cu părul acela negru care-i încadra ochii de un albastru strălucitor. Lui Helen îi amintea de poveștile fraților Grimm, de prințesele din literatura gotică, aflate în așteptarea sărutului iubirii”

O concluzie ce se prefigurează după descoperirea corpului neînsuflețit este aceea că fata a murit prin înfometare, deoarece în stomacul ei restrâns se regăsesc rămășițe de lemn și chiar de metal, ceea ce înseamnă că frumoasa tânără a avut o moarte lentă și chinuitoare.

poll2

   Printre polițiștii desemnați să ancheteze cazul se află și Helen Grace, detectivul legendă al comunității, renumită deja pentru prinderea unor criminali în serie. Finul ei instinct de detectiv îi spune că are de-a face cu un individ care operează foarte ordonat și cu maximă precauție, ceea ce nu poate fi decât o veste foarte proastă, pentru că asta înseamnă totodată și că nu e un amator și că este posibil să mai existe și alte victime în afara fetei de pe plajă.

Helen anticipează că este foarte probabil ca reputația ei nedorită să se amplifice cu un nou criminal foarte special adăugat palmaresului ei deja impresionant de ciudați capturați. În timp ce aceasta pornește pe urmele ucigașului, pe urmele ei este chiar Ceri Harwood – șefa ei directă – acompaniată de Lloyd Fortune – un polițist de grad inferior, obsedat să se dovedească demn de încrederea tatălui său, Caleb. Lloyd vânează în același timp și postul lui Helen Grace. La rândul ei, Helen se poate baza pe Charlie / Charlene Brooks, polițista aflată în concediu de maternitate, care duce dorul adrenalinei de la fostul ei loc de muncă,  dar și pe DC Joanne Sanderson. Pe de o parte îi avem pe polițiștii cu interese meschine, asemenea lui Ceri și lui Lloyd, iar de cealaltă partea baricadei, pe cele trei femei ale legii destoinice, determinate să facă lumină în acest caz și să aline durerea părinților tinerei găsite pe plajă.

pol2

Ceri Harwood este și ea ultra-cunoscută, cel mai tânăr inspector principal de sex feminin din istoria Poliției, dar acest fapt, în loc să o mulțumească, o înverșunează mai mult împotriva lui Helen, pe care o vede ca pe o rivală greu de înlăturat. Această aversiune este prea puțin justificabilă, către deloc, mai ales că în timp ce Helen este o singuratică, Ceri are o familie iubitoare și o carieră de excepție, nimic nu pare să-i lipsească din lista realizăriilor personale, căruia nimeni nu i-ar putea găsi lipsuri evidente.

Nu poți să nu remarci cu iritare, că polițiștii, în loc să lucreze ca o echipă unită pentru a prinde criminalul care poate răpi sau omorî o altă femeie în orice moment, sunt permanent scindați în interese meschine care nu le fac deloc onoare și în răzbunări lipsite de sens. Toate acestea în detrimentul anchetei aflate în plină desfășurare.

pol1

   Povestea se complică odată cu semnalarea dispariției tinerei Ruby Sprackling – adolescenta dificilă, certată cu părinții adoptivi, care în ultima vreme a preferat compania odioasă a mamei ei biologice, Shanelle Harvey. Poate că acest caz nu ar fi fost deloc băgat în seamă și ar fi fost considerat o răzvrătire obișnuită din partea unei fete-problemă, dar elementul care trage un ascuțit semnal de alarmă este inhalatorul ei, lăsat în cameră. Fiind bolnavă de astm, Ruby nu ar fi plecat nicăieri fără tubul vital, deci ceva neobișnuit trebuie să se fi întâmplat.

Urmându-și intuiția de copoi și în pofida piedicilor puse de Ceri, Helene lansează o nouă acțiune de căutare a altor posibile victime îngropate în aceeași plajă. Spre groaza tuturor, se dezgroapă încă două cadavre, în aria descoperirii primului corp neînsuflețit ce aparținea Pippei Briers.

Celelalte cadavre sunt imediat identificate, ele aparținând lui Isobel Lansley și lui Roisin Murphy.

pol5

Încă două nume adăugate pe lista victimelor, iar acum polițiștii au certitudinea faptului că au de-a face cu un foarte periculos criminal în serie. Fapt care  înspăimântă localnicii alertați de știrile transmise de mereu informata și înfingăreața Emilia Garanita, jurnalistă în căutarea subiectului de senzație care ar trebui să o propulseze către postul național la care tânjea de atâta timp.

Cele trei tinere ucise, la fel ca Ruby Sprackling, fata dispărută, erau și ele brunete, având ochii albaștri – acesta este profilul căutat de către criminalul în serie. Pielea pergamentoasă și lipsa vitaminei D dezvăluie faptul că ele au stat mai multe luni într-o încăpere aflată în beznă totală. În afara acestor sumbre analize, fiecare fată avea tatuată o mierlă albastră, semn realizat, cel mai probabil, chiar de către criminal, ca amprentă a lui sau element identificator.

pol6

   Din micile fragmente descrise prin perspectiva criminalului, fără ca Arlidge să ni-l descopere totuși, aflăm că ucigașul i se adresează lui Ruby, prizonierei lui, în camera păpușilor, cu numele de Summer – nume sau termen de alint care, probabil, este în legătură directă cu factorul declașator al psihozei și crimelor ce i-au urmat. Ruby este ținută captivă într-o cameră, aparent mobilată normal, dar în care nimic nu este funcțional.

„Cât timp stătu aplecată deasupra găleții, el nu-și desprinse privirea de ea. Fiindcă nu suporta să fie privită în timp ce urinează, amânase momentul cât putuse. […] Sunetul urinei care lovea plasticul răsuna în temnița ei de cărămidă.

După ce termină, își trase chiloții pe ea și o luă cu pași grăbiți în direcția patului.

— Vino aici.

O urmărea de ceva vreme în tăcere, de parcă și-ar fi făcut curaj să spună ceva, încât acum cererea lui neașteptată o făcu să tresară. Se opri și îndrăzni să-i arunce o privire, înfricoșată de ce i-ar fi putut cere”

   În procesul de identificare a criminalului și a motivelor acestuia, autorul ne induce suspiciuni de mai multe ori, astfel că, de-a lungul narațiunii, apar mai mulți dubioși de primă clasă care atrag bănuielile, dar chiar și senzația asta de acuș-acuș ghicesc cine e, atît de prezentă in romanele polițiste, în cele ale lui Arlidge stă sub presiunea ceasului care ticăie – a timpului limită ce se scurge.

pol8

   Un nou caz palpitant, debordând de suspans, cu acțiuni perfect îmbinate logistic și personaje care ți se vor contura pregnant în fața ochilor – pe care le vei detesta din tot sufletul sau le vei iubi din tot sufletul, trăind intens emoțional alături de ele.

Așa cum găsești, de altfel, în toate romanele lui M.J. Arlidge, din ciclul lui cu savuroasa, dar atât de greu descifrabila, inspectoare de poliție Helen Grace.

Lista cu titlurile din serie apărute până acum, arată astfel:

            Eeny Meeny May (2014) / Ghici cine moare primul 

           Pop Goes The Weasel (2014) / Ghici ce-i in cutie

            The Doll’s House (2015) / Casa păpușilor 

            Liar Liar (2015)

            Little BoyBoy Blue (2016)

              Hide and Seek (2016)

              Love me not (2017)

    images (3)

Puteți comanda cărțile lui M.J. Arlidge pe site-ul librariei online Libris la cel mai fain preț.       

LibrisCronica literară executată in comuniune interpretativă de Natașa Alina Culea și Marius Andrei.